Работата, свършена досега по разработване на Националната карта за висшето образование в България, представлява една добра основа, но няма да реши основни проблеми. Документът се нуждае от допълнително доработване и не следва да се приема в този му вид. Това пише в становище на Българската стопанска камара до министрите на образованието и икономиката проф. Николай Денков и Кирил Петков.
В него работодателската организация изразява мнението си за провежданата реформа във висшето образование. От БСК се надяват, че с нея ще се увеличи качеството на обучение във исшите учебни заведения и по обективен начин ще се измерва връзката с потребностите на пазара на труда и социално-икономическото развитие на страната.
В позицията на БСК, подписана от председателя на браншовата организация Радосвет Радев, се настоява за по-задълбочено разширяване, усъвършенстване и прецизиране на насоките, които засягат националните политики за развитие на профилната и териториална структура на висшето образование по професионални направления и специалности.
Целта е регулираните професии да съответстват на социално-икономическото развитие и потребностите на пазара на труда.
В БСК са на мнение, че трябва да има конкретни решения при упражняването на правомощията на Министерския съвет в сферата на висшето образование, но смятат, че така формулирани, те няма да допринесат за устойчивото преодоляване на диспропорции и проблеми.
Всички целенасочени действия в тази връзка трябва да са напълно финансово осигурени и не сме напълно съгласни с изказаното становище в Докладната записка, че „прилагането на проекта на решение няма да доведе до въздействие върху държавния бюджет и ще се осигури в рамките на разчетените средства по бюджета на Министерството на образованието и науката в Закон за държавния бюджет на България за 2021 г.
Не става ясно с какви мерки ще се преодолеят регионалните дисбаланси в териториалната структура на висшето образование, посочват от БСК.
Процесът на консолидация между висшите училища е само загатнат, но той е изключително важен за оптимизирането на структурата на висшето образование в условията на академична автономия. Изключително важен е и проблемът с дефицита, мобилността и научния капацитет на преподавателите в някои региони, пише в анализа на БСК.
В него се настоява да се отчете и неприложимостта на „закрепостяване“ на студентите към определен район на планиране, мобилността сред студентите, както и възможностите, които предоставят новите технологии, включително за обучение извън страната.
Много е важно достъпността до професионални направления да отговаря на потребностите и търсенето на качествено обучение, отколкото на предлаганото количество на регионално ниво.
От БСК предлагат да се увеличи броят на точките на индикаторите в методиката, които ще отразят бъдещите потребности. Сега, например, не са включени индикатори, които измерват степента на удовлетвореност на завършилите студенти и на работодателите, а те би трябвало да са предпоставки за подобряване на качеството на образованието, както и условия за конкуренция между университетите.
Част от индикаторите оставят определени въпроси без отговор – например, как интересът на студентите се съотнася спрямо нуждите на пазара на труда, как се проследява и отразява реализацията на студентите извън България, как се проследява заетостта по професионални направления, която да отразява мултидисциплинарността при завършване на специалности в няколко професионални направления.
От БСК искат да се избягва дискриминация между университетите в по-слабо развитите в икономическо отношение региони като се отчитат индикаторите „осигурителен доход“ и „принос към осигурителната система“.
За подобряване на качеството на предлаганото образование с Картата за висшето образование трябва да се реформира и Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) и процедурите по акредитация на висшите училища. Препоръки в тази посока бяха дадени още през 2012 г. в доклад на Световната банка.
При изграждане на дигитална икономика би трябвало да се преосмисли и отношението към професионалните направления (ПН). Например, ПН „Икономика“ може да бъде прието като тясно свързано с изграждането на дигитална икономика, заради изучаваните в него финтех, криптовалути и други дисциплини, свързани с дигиталната икономика.
От работодателската организация настояват да бъде отчетена спецификата на социалните и хуманитарни науки. Сред другите препоръки на БСК са облекчаването и насърчаването на приема на чуждестранни студенти, както и определяне ролята и мястото на частните висши учебни заведения.


Виц на деня - 11 декември
Мачовете по ТВ днес (11 декември)
Без ток във Варна на 11 декември 2025
Отбелязваме Световния ден на планините
Времето във Варна на 11 декември 2025
Мексико въвежда мита до 50% за китайски и азиатски стоки
Любители на ракията опитаха премиум напитки на най-големия фестивал в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Знаете ли как Audi Matrix LED комуникира с пътя?
Kia показа новия си кросоувър за Европа
Сервиз поиска 15 000 евро за ремонт на Tesla, собственикът я оправи срещу 100 евро
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Легендата Джерард призова Салах: Остани в "Ливърпул"
Асен Василев: Оставка веднага, Борисов да не чака Нова година
Атанас Атанасов, ДБ: Властта е делегитимирана
„Сливенска перла“ спечели златен медал от Rakia Fest
Доверието в политическите лидери е катастрофа, Радев е изключение
преди 4 години Каква карта, то образованието умря :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар